Tämänkin paheellista puistoseksiä huokuvan helteisen iltapäivän vietin itsepalvelupesulassa. Sitten viime merkinnän en ole ehtinyt polkaista oravanpyörää kierroksille; en palkata assaria, jolla ois joku trenditukka; en juoksuttaa sitä ostamaan mulle ns. Madonna-mikkiä, jotta voin niskaa säästäen samaan aikaan vaahdota luuriin markkinointijargonia ja väsätä profiilia LinkedInniin kaikilla kymmenellä sormellani.

En ole, koska olen kotirouva. Suissessa se homma on syytä ottaa vakavasti. Voihan sitä haaveilla aamupäivädrinksun (vitsi vitsi) aikaan omasta karusta työpisteestä meluhäiriöisessä maisemakontorissa ja vaiks reskontran hoidosta, mutta kun pyykkivuori kutsuu, astuu kotirouva saappaisiin. Mies kun oli jälleen ampaisemassa reissuun, talon oma kone tiltannut jo viikko sitten, ja turhan moni paita mytyssä mittavassa kasaumassa pyykkikorin laitamilla.

1542163.jpg

Yritin tsemittää itseäni näkemään jotain hypnoottista siinä rummun tuijottelussa, mutta äh.

Sen sijaan oivalsin sentään hieman kehittyneeni sveitsiläisenä kotirouvana (tai siis olen menettänyt uskoni ihmisiin): Nimittäin, levinneeseen koneeseen oli teipattu ihan virallinen hors service -ilmoitus ja huoltoyhtiön muuta mutinaa, muttei infoa siitä, miten asia ratkeaa ja ennen kaikkea millä aikataululla. Otin puhelun isännöintitoimistoon, sillä mikäli olisin jättänyt aurinkotuolini näillä säillä yksin terassille ja nököttänyt pesulassa iltapäivän vain huomatakseni, että kellariin on tuotu uusi masiina juuri samaan aikaan, olis ottanut kiukkuhermoon. Normityyliin toimiston hyvätapainen nuorimies ilmoitti sujuvasti, että asia hoidetaan-niin-pian-kuin-mahdollista, Madame, mutta hahaaa en todellakaan mene enää tohon. Koko tyhjänpäiväisen puhelu on oiva malliesimerkki siitä, millaiseksi kommunikointini alkuasukkaiden kanssa on päätynyt: 

Tenttasin tiukkana eksaktia päivämäärää, jolloin mylly pyörisi taas. Heppu ei tiedä, mutta lupasi selvitellä ja palata asiaan pian - mihin tyydyin, koska tiesin soittavani perään heti, jos käsitykseni aikayksiköstä "pian" eroaa paikallisesta. Turhaan spennasin, tällä kertaa yhteydenotto tuli jo vartissa, koska pääsivät kuittailemaan mulle, että olen taas aivan väärässä. Konetta kun ei ole kuulemma kukaan huoltomies käynyt vielä edes katsomassa. (...) Ihan ilokseni loikin pyykkitupaan kuvaillakseni väritystä myöden paikalle jätetyn lomakkeen, kolmikielisenä. Hetki pieni, keskeytti nuorukainen takkuisen saksan oikolukuni, ja kertoi, että juu, uuden koneen hankinnassa kuuluu jonninkin aikaa, tarvitsemme ensin tarjoukset kuudelta eri valmistajalta. - Luonnollisesti. Ja talomme asukkaat säilövät likapyykkiään kellaritiloihin jo toista viikkoa. Mutta eihän tässä hätiköidä kannata. Sehän on sentään pyykkikone.

Täten siis päädyin itsepalvelupesulaan ihmettelemään, että kuka muukaan siellä istuisi iltapäivää männäviikkoisia ilmaisjakelulehtiä pläräämässä kuin minä? Kuka käy lataamassa jukurtit jääkaappiin, kun ruokakaupat sulkevat puoli seiskalta ja mies (siis kaikki miehet) istuu toimistolla 12-tuntista päivää? Kuka kamppailee vivahteikkaan jätehuollon kanssa ja kyttää roska-auton liikkeitä? Se on kuulkaa se kotirouva se. Ja jotta ei nyt olla turhan sukupuolittuneita, niin myönnetään, että toki useampikin (ehkä jopa sadoista puhutaan) nuori sveitsiläisneito tekee omaa uraansa ihan siinä kuin miehetkin - ja hei mulla onkin tästä hyvä esimerkki: Naapurintyttö, nätti kolmekymppinen. Asuu muuten äitinsä luona - ymmärrettävästi, eihän voi hoitaa kotia, jos käy töissä, selvitti äiti ulkomaalaiselle - joilla on ne omat, ihan pähkähullut tapansa.

Ai joo ja mulla on angiina ja family doctor. Löysin viimein tieni neutraalin oloiseen lääkärikeskukseen, ja kysyin sitten saman tien karvaiselta nuorelta mieheltä, joka tökki topsipuikolla nieluani, että alkaakse olee mun kaa, et tuisko se mun perhelääkäriksi. "If you like", hän vastasi yllättyneenä ja ihmeen juhlallisesti. Protokolla oli aivan hukassa - oisko mun pitänyt sanoa merci vai sen? Alaksä niinku olee mun lääkäri? Luikin oudosta tilaanteesta kuten vain suomalainen voi, eli vähättelemällä koko hommaa, että nii siis siks vaan kun mulla ei oo, että ihan sama, mulle kelpaa kuka vaa. Lämmin alku suhteellemme, joka on muutenkin jo jännitteillä ladattu - tuoreen perhelääkärini englanti on vähän hapero. (-Jälleen hyvä valinta, Ginger.) 

Enivei, sairasloma, kymmenen päivää kaikki hommat seis.